Nagyon nehéz, nagyon kínlódós újrapozícionálni a vállalkozásom! Bevállalom!
Pontosan tudom mi a feladatom, hiszen ezt magyarázom hétről-hétre vállalkozónő ügyfeleimnek. Mégis olyan közhelyes hasonlatok ugranak most be, mint a suszter cipője, meg hogy akasztják a hóhért.
A kreatív és impulzív gondolataim lecsendesülése mellett kell újraterveznem az irányomat. Adtam magamnak egy februárt hozzá. Most élő közvetítésben mutatom meg neked hogyan gondolom végig az alapokat. Ugorjunk bele a közepébe!
Jövőképem
Képzeld! Lett új vízióm: Magyarországon 2033-ig minden 4. vállalkozás vezetője nő lesz!
Van egy előadásom a női vállalkozók helyzetéről, melyet 2021 végén adtam elő at Új Generációs Vállalkozásvezetők Tehetségakadémiáján. Abban az aktuális (2021-es) magyar mutatószám – a tisztán női tulajdonosakkal rendelkező társas vállalkozásokra viszonyítva – 14% volt!
Az én elképzelt 25%-om, a pillanatnyi környezetet figyelembevételével, ambiciózus. No de pont ez a víziók lényege!

Én ezért a jövőképért fogom minden tapasztalatomat és tudásomat azonnal bevetni! És itt érkeztünk el a misszió megfogalmazásához. Hogy a jövőbeni célért MOST: milyen minőségemben?, mit?, miért?, kinek? és hogyan? fogok szolgáltatni.
Ki/mi vagyok én?
Ez nagyon izgi! Annyi, de annyi vállalkozási témában tudnék támogató lenni! Nem mentor, nem tanácsadó, hiszen nem nálam van a tuti, meg aztán vállalkozás szempontjából sem vagyok éppen példakép és egyébként is próbálom magam visszatartani a megmondó szereptől. Az mindig csak bajt hoz a fejemre. Még akkor is, ha később kiderül, hogy igazam volt.
Ennek a kérdésnek a tisztázásában most leginkább a coach szemléletem segített. Tehát az biztos, hogy nem fogok nekiesni senki cégének addig, amíg a vállalkozó nem tart ott, ahol már maga is átlátja a helyzetet. (Akkor meg már minek esnék neki! Ugye!)
A legjobb szó arra amit képviselni szeretnék: Kísérő! Egy olyan szakember, aki mindig ott van melletted, és ha szükséged van rá, használod, megveszed az értő támogatását. A célom, hogy hozzá tartozzak az utadhoz. Lehetőleg jó szorosan, mert ebből szeretnék élni.
Mit fogok árulni?
Azt mondja az egyik legelső vállalkozónő ügyfelem, hogy én vagyok a „delegálás nagyasszonya és szóvivője”! (Imádom a nőt és hálás vagyok neki!) Nos! Ez lesz az egyik termékcsoportom! A delegálás művészete. A másik nagy témakör, amiben feketeöves lettem korábbi munkahelyeimen, lesz a másik termékcsoportom. A folyamatok teremtése. Tehát delegálás értelmezésében és folyamatok definiálásában fogok kísérő lenni. Eddig meg is vagyunk.

Miért lesz az jó másnak és nekem amit el akarok adni?
A nők általában hajlamosak önként és dalolva megnyomorodni saját életük súlya alatt. Ahogy a magánéletben, úgy a vállalkozásban is. Az nem lehet, hogy azért ne lehessen az a sok, csodás elméjű, nagyon tehetséges nő sikeres vállalkozó, mert nem tudja, hogy hol is tart pontosan és hogy éppen amiben van és amiben szenved, abból mennyire egyszerűen ki lehet kavarodni!
Egy másik kedvenc vállalkozónő ügyfelem azt mondta nekem: „Anita, te látod az erdőt, amit én a fától nem!”
Tehát! Azért érdemes velem dolgozni, mert nincs mese! Kellek külső, független szemnek! Hogy lássam, amit más is látna, ha tudná mit nézzen. Hogy megtanítsam mit kell nézni!
Meg azért is, mert az olyanokkal együttműködve, mint én, lesz sok kérdésre választ. Mert velem rövid távon elérhető a könnyen fenntartható, személyre szabott cégmodell. Mert miután kidolgoztuk magunkat, nem kell majd mással foglalkozni, csak azzal az elköteleződéssel, ami akkor született meg, amikor beleszerettél a vállalkozásod gondolatába! Ízlelgetni lehet: soha többé nem lesz más dolgod csak az, amiben szeretsz elmerülni!
Most ott tartunk akkor, hogy delegálás értelmezésében és a céges folyamatok definiálásában foglak külső szemként kísérni! Mindezt azért csinálom, hogy 2033-ban az én ügyfeleim vállalkozása is ott legyen a 25%-ban és azért, hogy az ügyfeleim csak azzal foglalkozzanak, ami FLOW-ban tartja őket.

Célcsoportom
Már tudom ki vagyok és mit tudok adni és az a másiknak és nekem miért jó! OK!
Következő lépés nulladik pillanatában nagyon nehéz volt kimondani, hogy kezdő vállalkozókkal nem szeretnék konzultációs szinten együttműködni. Azt hiszem, hogy ehhez a nyilatkozathoz az elmúlt 3 év kellett.
Elmondom miért! A vadiúj vállalkozásoknak az elköteleződési szakasza egy hosszú vajjúdási időszak.
„Akarok, mit is akarok, vagy nem akarok? Mást akarok! Ja nem! Mégsem! Így nem akarom! Mert nem tudom! Vagy mégis? Tudom, de nem vagyok elég! Mert azt mondta a szomszéd csaj! Majd akkor akarom, ha még ezt is megtanultam! De például azt a másikat és harmadikat és ezrediket már akár most is elindíthatom! Nem, nem egyet! Mindet!”
Ez az eltúlzott szitu egyáltalán nem a megszülető vállalkozásról szól, hanem annak megálmodójáról, tehát esetünkben a vállalkozónőről. Én ott még nem tudok kreatívan segíteni. Szervezeti szempontból ez az időszak nagyon egyszerű és tiszta. Végig kell csinálni kb. 20 lépést, és akkor maga a cég el is készült, elindítható az útján. Ilyenkor a vállalkozó nem szokott még a helyzet magaslatán lenni. Nem rám van itt szükség, hanem egy coach-ra!
De mivel a misszióba mindig csempészünk valamiféle karitatív vonalat is, ezért elhatároztam, hogy a kezdő vállalkozóknak értékes kb. 20 első lépést egy, vagy 2 webinar keretében mondom el. Tehát attól kezdve, hogy beugrik egy vállalkozás ötlete, odáig, hogy stabilizálódik a cast-flow, megmutatom lépésenként mi a szervezet szempontjából legideálisabb vállalkozásépítési elmélet. (Itt az első igazi termékem! Nagyon örülök neki!) Aki ezt az elméletet megérti, annak ez még nem lesz elég ahhoz, hogy céget alapítson és indítson el, mert mint írtam, ebben a stációban MINDIG bizonyos emberi tényezők szoktak korlátozni, még nem a szervezet!
A legigazibb célcsoportom
Így aztán kijelenthetem, hogy az én célcsoportom azok a vállalkozónők, akik túl vannak a pénzügyi stabilizálódáson és „ugrott egy nagyot” a vállalkozásuk. Van kereslet a termékük, vagy szolgáltatásuk iránt, nem győzik a munkát. Van webshop, social media, hírlevél, alkalmazott, külsős, beszállító, reklamáció, beteg gyerek/kutya/macska, szervizben az autó, kiszállítás, futár, elveszett csomag, nyomda, könyvelőnek anyagleadás, nyaralás alatt e-mailezés, tortasütés, szülőértekezlet/lakógyűlés, offline meeting, online pszichológus, egy gyors kávé a barátnővel, telefon a rötyón, előfizetés egy marketinges oldalára, soroljammégtovább?
Azok a vállalkozónők, akiknek már túlélte a vállalkozása a kezdeti időszakot, ahol már biztos a termék, akik szeretnek vállalkozni, eladni, a jövőn gondolkodni. Akik most nagyon leterheltek és napról-napra élik az életüket, akik jobb esetben csak potenciális kiégés jelöltek és remélhetően a többi nyavalya elkerüli őket. Akiknek ott van/lesz a gyerek, és már ott a szülő is, akikkel minőségibb időt szeretne eltölteni, a párokról nem is beszélve. Durga istennő összes keze sem lenne elég ide!
Ezek a nők most értek vállalkozásuknak a lendületes (go-go), vagy a serdülő időszakába. Pont akkor, amikor az életük is kb. ennyire aktív. (Mit jelet a go-go, meg a serdülő? El fogom mondani ezt is valamilyen formában!)
Most össze kellene foglaljam, hogy ki a célom! A káoszban létező vállalkozónő. De ha csak ezt mondom, akkor ő tudni fogja, hogy róla van szó? Mert mi nők nagyon tudunk ám maszkolni! Minden rendben van velem, nincs itt káosz, csak kellene még 5-6 óra plusz naponta és csont nélkül megoldanám.
Úgy érzem ezen a ponton még töklétesítenem kell.
Hogyan jutok el hozzájuk?
No de hogyan tudok én delegálásról és folyamatokról támogatólag értekezni káoszos vállalkozónőkkel? Ezen aztán pörögtem heteket! Jelenleg amit tudok az az, hogy edukálnom kell! Mesélnem arról, hogy mi van a fejemben. Online és offline. Tesztelnem kell a csatornákat. Mert van:
- honlap – ez itt
- hírlevél
- blog – ez itt
- YouTube
- offline reggelik – minden hónap utolsó előtti péntekére szervezem Budapesten, a Fb csoportomban
- offline találkozások – megígértem, hogy a Női Váltó havi találkozóira elmegyek
- online ZOOM konzultációk – már működik, itt lehet időpontot foglalni!
Egyébként nem okozna problémát bármelyik hanyagolása és bármelyik kiemelése. Most tesztelem őket. Ami biztos, lesznek webinarok és workshopok, illetve ingyenes tartalmak. Szeretem a képi formát, szeretek prezentálni és szerepelni.
Összefoglalva – misszióm
Delegálás és céges folyamatok fókusszal fogok támogatóan kísérni kaotikus, már nem kezdő vállalkozást vezető vállalkozónőket úgy, hogy online anyagokban bemutatom az egészséges, ideális vállalkozások ismertető jegyeit, és ha szükséges, személyes konzultációk keretében ezeket a jegyeket összevetjük az adott céggel is és az esetleges eltérésekre tennivalókat definiálunk. Mindezeket azért tesszük, hogy rövid távon rendeződhessenek a káoszt kiváltó tényezők és képes legyen a vállalkozás és alapítója szintet lépni és végre nyugalomban meginni egy pohár bort. Meg azért is, hogy 2033-ra Magyarországon a vállalkozásokat vezetők 25%-a nő lehessen!
Kiegészítés: a kezdő vállalkozónők számára összeállítok egy-két webinariumot, melyekben felsorolom majd a kötelező lépéseket, amiknek teljesítése estén a vállalkozás fejlődése a lehető legegészségesebben befutható. Ez nekem azért is fontos, mert így nagy az esély arra, hogy újabb, számomra célcsoportnak számító vállalkozónő nő fel és hogy feltehetően 2033-ra már ezek az újoncok is benne lehetnek a 25%-ban!
Értékrendem – így a végére
Hiszem, hogy időről-időre alapjaiban újra kell gondolnunk azt, ahogyan nap, mint nap dolgozunk!
Biztos vagyok benne, hogy minden alapítónak olyan cégstruktúrát kell kialakítania és olyan cégkultúrát kell megteremtenie, amely a lehető legjobbat hozza ki belőlük és a velük együtt dolgozókból azért, hogy együtt megvalósíthassák azt a csodát, amit az alapító egykor megálmodott!
Hiszem, hogy minden cég – legyen az egy személyes vállalkozás, vagy több száz fős nagyvállalat – azonosnak tekinthető bizonyos szempontból, mind folyamataiban, mind funkcióiban, mind strukturáltságában. Ezt nem csak hiszem, hanem ennek mentén dolgozom, és minden olyan módszert, amit nagyvállalati, vagy multi környezetben sajátítottam el, KKV-ra lefordítva hasznosítok a munkám során.
Elkötelezett vagyok abban, hogy innovatív, kompetens, őszinte, transzparens, becsületes és inspiráló munkámmal hozzásegítsem a magyar vállalkozónőket egy magasabb teljesítményhez tartozó, sikeresebb, a magyar nőkhöz méltóbb eredményhez.